SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Šta rade komšije?


Komšije u Republici Hrvatskoj odavno su deo velike evropske porodice, te su sa pristupanjem, instant uneli sve reforme koje bi ih učinili što više "evropejcima", izgleda, kako bi stvorili istinski osećaj pripadnosti. Jer, ko želi da bude skorojević, pa čak i u EU?

Hrvatski portali u poslednje vreme otvoreno ističu nedostatke Zakona o javnoj nabavi, i pored otvorenog medijskog hvalisanja na početku primene o povećanju transparentnosti u korišćenju javnog novca.

Posebnu jačinu akcenat transparentnosti dobija kada se uzme u obzir novac "doturen" iz EU putem raznih evropskih strukturnih i investicionih fondova. I mada je javnost saglasna u jednom, a to je da je transparentnost u raspolaganju novcem neophodna, sledeće stavke koje je portal https://lider.media istakao, udaljavaju hrvatski Zakon o javnoj nabavi od bajke u koju su ga prvobitno upakovali.

- Produžavanje postupka

Prethodno savetovanje sa zainteresovanim gospodarskim subjektima (privrednim subjektima, prim.aut) u cilju transparentnosti podrazumevao je objavljivanje predloga dokumentacije o javnoj nabavci i slanje predloga i komentara zainteresovanih na istu, nakon čega se predlozi razmatraju, usvajaju ili odbacuju uz obrazloženje. U praksi vrlo često nema odziva prethodnom savetovanju, a na objavljen i oformljen tekst dokumentacije, žalbe se mogu dostavljati u fazi pripreme ponude, što se u praksi često čini i produžava sam postupak dodatno.

- Smanjenje taksi na žalbe

Niže takse na žalbe, ili zahtev za zaštitu prava, u Hrvatskoj su povećale broj žalbi, od kojih je čak četvrtina neosnovana, tj. bila usmerena na odugovlačenje postupka, opstrukciju, zlu nameru, ili onemogućavanje zaključenja ugovora.

- Gubitak na kvalitetu

U cilju pospešivanja MMSP (mikro, malih i srednjih preduzeća), novi Zakon ublažio je minimalne zahteve u pogledu obaveznih i dodatnih uslova, kako bi povećao konkurenciju, otvaranjem tržišta nabavki i za manje ponuđače. I umesto da se ovo nadomesti dobrim ponderisanjem kroz kriterijum dodele, cena je opet presudan faktor, što naručiocu ostavlja kasnije problem sa kvalitetom i isporukom.

- Novac EU važniji od Hrvatskog?

Hrvatski poznavaoci oblasti javnih nabavki, ogorčeni su prednošću koja se kroz zakonsku regulativu daje novcu Evropske unije u odnosu na novac hrvatskih obveznika. Ova oprečnost posebno dolazi do izražaja u domenu kontrole nad postupcima koji se finansiraju iz EU, gde se, pored Državne komisije, uključuju i eksterni, evropski organi i agencije, čije odluke neretko bivaju drugačije od prakse hrvatskih tela.

Na taj način, kontradiktornošću se stvara nesigurnost, kako na strani ponuđača, tako i na strani naručilaca, praksa biva neujednačena, a i jedni i drugi subjekti nesigurni u svim narednim situacijama po pitanju toga kako treba postupiti.

Tako se sada pred hrvatsku javnost otvaraju dva problema:

- ako je Republika Hrvatska, kao zemlja članica potpuno uskladila svoj zakonodavni okvir sa pravilima EU, zašto su potrebna dodatna pravila i dodatni kriterijumi za postupke koji se finansiraju iz fondova EU?
- Zašto je kontrola trošenja novca EU važnija od kontrole trošenja novca građana RH?