SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Javna prodaja, zatvoren krug


Šteta za Železnice Srbije preko 2 milijarde dinara!

Infrastruktura Železnice Srbije objavila je dana 29.08.2023. godine javnu prodaju materijala pridobijenog u procesu rada putem prikupljanja zatvorenih ponuda. I ova vest ne bi bila tako čudna, da ista javna prodaja nije bila objavljena koji mesec ranije, iz koje je ugovor poništen, a predmet prodaje ponovo oglašen po cenama višestruko nižim od ranijih.

Početna cena materijala kako kažu u Železnici Srbije određena je na osnovu rešenja o ispitivanju tržišta, a kao početna cena uzeta je vrednost postignuta na prethodnoj javnoj prodaji koja je održana dana 14.01.2022. godine. Predmet prodaje su šine, skretnički delovi, čelik različite debljine u procenjenoj ukupnoj količini od čak 130 miliona kilograma! Uporedili smo početne cene oglašene prodajom 2022. i 2023. godine, pa smo tako došli do informacije da su otpadne šine, skretnički delovi, kolosečni pribor u 2022. vredeli 38 dinara za jedan kilogram, dok u 2023. vrede svega 20,47 dinara za kilogram, što predstavlja početnu cenu manju za oko 46%, odnosno gubitak Železnica Srbije za više miliona dinara. Najveći pad doživela je cena čelika od 3-6mm, koji je sa 35 dinara za kilogram, pao na samo 16,24 dinara. Samo kod čelika, na procenjenoj količini od 5 miliona kilograma, Železnice gube preko 93 miliona dinara!

Početne cene, jako kratak rok za dostavu ponude naveli su nas da istražimo koji su uslovi za učešće i kako se oni razlikuju u odnosu na prošlogodišnje.

Pored standardnih uslova, koji generalno važe u svim postupcima javnih nabavki, pa i u postupcima javnih prodaja, a koje se tiču plaćenih poreza i doprinosa, neosuđivanosti zakonskih zastupnika pravnih lica i samih pravnih lica, te neophodnih dozvola za sakupljanje, transport otpada, među uslovima se ove godine našla i integirsana dozvola za tretman otpada operatera koji koristi čelični otpad, a koja mora biti izdata u Republici Srbiji a koja je pritom preradila otpad u količini od 380.000 tona u prethodnoj godini. Istražili smo i došli do ne tako zapanjujućeg podataka da ovaj uslov u Srbiji ispunjava samo jedna firma, čije se učešće i očekuje na ovoj javnoj prodaji.

U prilog očiglednom nameštanju govori i činjenica da su Železnice Srbije za isti ovaj posao u toku 2022. godine tražile bankarsku garanciju u vrednosti od 295 miliona dinara, dok je ove godine uslov garancija u iznosu od svega 10 miliona dinara. U čije ime Železnice Srbije preuzimaju rizik od skoro 300 miliona dinara?

Iako su javne prodaje praktično jedina zakonom neregulisana oblast, sama javna preduzeća donose svoje pravilnike na osnovu kojih vrše ove poslove, pri čemu se pravilnici uglavnom oslanjaju na Zakon o javnim nabavkama, interesantno je primetiti da u ovoj javnoj prodaji nisu predvideli nijedan pravni lek, niti mogućnost prigovora, žalbe ili drugog mehanizma radi zaštite konkurencije. Ovom konkretnom javnom prodajom ukinuto je ustavno pravo na žabu za sva pravna i fizička lica koja smatraju da su dovedena u nejednak položaj.

Ko se bogati na račun Železnica Srbije?