SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Nabavke bez ponuđene cene


DRI dala preporuke Filozofskom fakultetu u Beogradu za otklanjanje propusta u vezi sa javnim nabavkama

Neblagovremeno objavljivanje oglasa, trošenje novca van postupka nabavki, greške u sadržini pojedinačnih akata samo su neke od sugestija koje bi ovaj naručilac imao primeniti u narednom periodu.

Prema izveštaju o sprovedenoj reviziji kod Filozofskog fakulteta u Beogradu koji je 4. decembra objavila Državna revizorska Institucija, ovaj naručilac je propustio da sačini obrazac strukture cene za sve postupke nabavke male vrednosti. Odnosno, čak 21 postupak sa procenjenom vrednošću do 5 miliona dinara, suprotno Zakonu o javnim nabavkama nije sadržao ovaj obrazac. DRI navodi još da je utvrđeno da osnovni elementi ponuđene cene nisu sadržani ni u obrascu ponude, te da se ne može smatrati da je obrazac ponude zamenio mesto obrascu strukture cene.

Postavlja se pitanje na koji način je ovaj naručilac ocenio pristigle ponude?

Uvidom u nabavku računarske opreme broj 8/2018 primera radi, utvrdili smo da su pojedinačne cene ponuđači upisivali u obrazac tehničke specifikacije, na osnovu čega su ponude i ocenjene. Pored toga, izvršili smo uvid i u nabavke kancelarijskog materijala broj 2/2018 te nabavku električne energije broj 1/2018 te smo utvrdili da je obrazac tehničkih specifikacija sadržao i kolonu cena.

U vezi sa navedenim, iako je naručilac propustio da izradi obrazac strukture cene, mišljenja smo da navedenim postupanjem nije mogao dovesti ponuđače u nejednak položaj, niti je ovim nečinjenjem mogao da izvrši bilo kakvu diskriminaciju.

Međutim, po nepisanom pravilu, DRI je pronašla skoro milion dinara potrošenih bez raspisivanja postupka javne nabavke. Nešto više od 907 hiljada dinara Filozofski fakultet potrošio je bez postupka javne nabavke, iako je to nisu bili ispunjeni uslovi u skladu sa zakonom.

Među propustima ovog naručioca našlo se i kašnjenje sa objavljivanjem pojedinih oglasa, odnosno propuštanje da se objave, ali možda značajnije od navedenog, bez obzira na cenu ovog propusta jeste što je DRI pronašla plaćanje određenih usluga koje nisu bile prevdiđene konkursnom dokumentacijom.

"...Fakultet je nakon sprovedenog postupka javne nabavke male vrednosti, zaključio Ugovor, broj 815/1-8 od 21.06.2019. godine, sa ponuđačem Jambo travel d.o.o., Beograd, u vrednosti od 4.000.000 dinara, bez PDV odnosno 4.800.000 sa PDV. Filozofski fakultet je za pružanje usluga posredovanja pri rezervaciji (kupovini) putnih karata i rezervaciji i plaćanju smeštaja za službena putovanja y zemlji i inostranstvu, izvršio plaćanje u ukupnom iznosu od 2.147.133 dinara. Od ovog iznosa, 287.117 dinara, odnosno 13,37% od ukupno plaćenog iznosa po zaključenom ugovoru, odnosi se na usluge koja nisu obuhvaćena specifikacijom usluga za koje je sproveden postupak javne nabavke..."

Šta ovo znači za ponuđače?

Da neće uvek biti kupljeno sve što je naručeno i obrnuto!

Potencijalno opasna situacija za ponuđače koji su ponudu pripremili na bazi potreba naručioca sadržanih i oličenih u konkursnoj dokumentaciji. Konkursnu dokumentaciju po preuzimanju ponuđači analiziraju kako bi doneli odluku o ekonomskoj isplativosti učešća na takvoj javnoj nabavci. Onda kada naručilac ima zahteve mimo planiranog to može uticati na mogućnost ponuđača da udovolji zahtevima naručioca s jedne strane, a s druge, dovodi ga u "tamni vilajet situaciju" - ako uzmeš - kajaćeš se, ako ne uzmeš - kajaćeš se.

Neudovoljavanje specijalnim prohtevima naručioca može umanjiti planiranu dobit od realizacije nabavke, ali možda najbitnije, može dovesti ponuđača u poziciju da mora da dokazuje da ne zaslužuje posledice koje bi izazvalo eventualno aktiviranje sredstva obezbeđenja za dobro izvršenje posla.