SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

DRI: „Toplana“ Bečej potrošila 12 miliona dinara mimo Zakona o javnim nabavkama


Državna revizorska institucija objavila je izveštaj o poslovanju bečejskog preduzeća

Javno preduzeće „Toplana“ Bečej je u 2018. i 2019. godini nabavilo usluge, dobra i radove u vrednosti od 12 miliona dinara bez primene Zakona o javnim nabavkama, a da nisu postojali razlozi za izuzeće od primene pomenutog zakona, utvrdila je Državna revizorska institucija koja je danas objavila izveštaj o reviziji pravilnosti poslovanja ovog javnog preduzeća. Samo dvema firmama iz Kaća, za otklanjanje havarija je za dve godine plaćeno 10 miliona dinara više u odnosu na ono što je ugovoreno u postupku javne nabavke.

U pojedinim revidiranim postupcima utvrđeno je da preduzeće nije poštovalo odredbe Zakona o javnim nabavkama koje se odnose na objavljivanje oglasa i definisanje dodatnih uslova. Preduzeće nije imalo službenika za javne nabavke, iako je Planom javnih nabavki za 2018. i 2019. godinu planirani godišnji iznos u visini od 384 miliona dinara, odnosno 26 miliona dinara, što nije u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama.

Javno preduzeće za proizvodnju i isporuku toplotne energije „Toplana“ Bečej nije poštovalo odredbe Zakona o radu i Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava za iznos od 0,7 miliona dinara.

Pored toga preduzeće je nabavilo usluge, dobra i radove u vrednosti od 12 miliona dinara, a da nije sprovelo postupak javnih nabavki. Takođe nije postupilo u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama u 2018. i 2019. godini prilikom sprovođenja postupaka čija procenjena i ugovorena vrednost iznosi 15 miliona dinara. Uz to „Toplana“ nije imala službenika za javne nabavke, iako je ukupna vrednost planiranih javnih nabavki i za 2018. i za 2019. godinu na godišnjem nivou veća od petostrukog iznosa iz člana 39 stav 1 Zakona o javnim nabavkama.

Preduzeće pri obračunu naknade troškova regresa za korišćenje godišnjeg odmora, naknade troškova za ishranu u toku rada (topli obrok), uvećanja zarade po osnovu permanentne pripravnosti i obračunu drugog stalnog primanja nije u potpunosti ispoštovalo odredbe Zakona o radu i Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava. Ukupan iznos utvrđene nepravilnosti je 700.000 dinara.

DRI je preduzeću preporučila da zarade, naknade zarada i druga primanja za zaposlene obračunava i isplaćuje u skladu sa zakonskim propisima; da sprovodi postupke javnih nabavki u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama.

-U revizijama javnih preduzeća koje su vršene u prethodnim godinama utvrđene su značajne nepravilnosti u primenjivanju zakonske regulative kojima su propisane zarade u javnom sektoru, a koje se odnose na usaglašenost opštih akata preduzeća sa opštim i posebnim kolektivnim ugovorom, obračun i isplatu zarada, naknada zarada i drugih primanja koja nisu vršena u skladu sa Zakonom o radu, zapošljavanje suprotno Zakonu o maksimalnom broju zaposlenih u javnom sektoru, kao i nepridržavanje odredaba Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava. Javna preduzeća planiraju i sprovode postupke javnih nabavki, ali je u prethodnom periodu utvrđeno da postoje nabavke za koje se izdvajaju značajna javna sredstva, a koje nisu ni planirane, niti se sprovodio bilo kakav postupak shodno važećim propisima ili, ako se sprovodio neki od postupaka javnih nabavki on je često bio nepotpun, pogrešan ineodgovarajući u smislu primene propisanih procedura, navode iz DRI.

Sporne nabavke bečejske „Toplane“

U 2018. i 2019. godini izvršena je nabavka usluga, dobara i radova u iznosu od 12.265.000 dinara bez primene Zakona o javnim nabavkama, a da nisu postojali razlozi za izuzeće od primene Zakona o javnim nabavkama.

U 2018. godini kupljene su tablete natrijumhlorida u iznosu od 550.000 dinara bez sprovođenja postupka javne nabavke, pri čemu nisu postojali razlozi za izuzeće od primene, propisani članovima 7, 7a, 39 stav 2, 122 i 128 Zakona o javnim nabavkama. Navedena nabavka izvršena je od dobavljača Kristal so doo, Beograd.

U 2018. godini izvršena je nabavka telefonskih usluga u iznosu od 722.000 dinara bez sprovođenja postupka javne nabavke, pri čemu nisu postojali razlozi za izuzeće od primene, propisani članovima 7, 7a, 39 stav 2, 122 i 128 Zakona o javnim nabavkama. Navedena nabavka izvršena je od dobavljača Telekom Srbija ad, Beograd i Telenor doo, Beograd.

Preduzeće je 16. januara 2018. godine sa dobavljačima Solaris Pro-ing doo, Kać i 012 NS ECO FUTURA doo, Kać zaključilo ugovor (broj 108/18) za mašinsko izolaterske i građevinske radove na otklanjanju havarija. Navedenim ugovorom definisano je da je predmet ugovora izvođenje mašinsko – građevinskih radova u slučajevima havarija na Sistemu daljinskog grejanja Bečeja, koje imaju za posledicu prekid u proizvodnji i isporuci toplotne energije, kao i smanjenje pouzdanosti sistema, koji može da ugrozi javno dobro, zdravlje, bezbednost ili imovinu stanovnika Bečeja, po pojedinačnim cenama navedenim u ponudi ponuđača, u ukupnoj vrednosti do 6.000.000 dinara bez PDV – a. Takođe, navedeno je da se ugovor zaključuje na određeno vreme do realizacije iznosa ukupno ugovorene cene, a ne duže od godinu dana od dana zaključenja ugovora. U toku postupka revizije utvrđeno je da preduzeće nije vršilo izmenu ugovora. Takođe, utvrđeno je da su po navedenom ugovoru izvršeni radovi u ukupnom iznosu od 10.315.000 dinara bez PDV-a, odnosno da je izvršena nabavka radova u iznosu od 4.315.000 dinara bez sprovođenja postupka javne nabavke, pri čemu nisu postojali razlozi za izuzeće od primene propisani članovima 7, 7a, 39 stav 2, 122 i 128 Zakona o javnim nabavkama.

U 2019. godini izvršena je nabavka tableta natrijumhlorida (25/1) u iznosu od 690.000 dinara bez sprovođenja postupka javne nabavke, pri čemu nisu postojali razlozi za izuzeće od primene propisani članovima 7, 7a, 39. stav 2, 122 i 128 Zakona o javnim nabavkama. Navedena nabavka izvršena je od dobavljača Kristal so doo, Beograd.

U 2019. godini izvršena je nabavka telefonskih usluga u iznosu od 644.000 dinara bez sprovođenja postupka javne nabavke, pri čemu nisu postojali razlozi za izuzeće od primene propisani članovima 7, 7a, 39 stav 2, 122 i 128 Zakona o javnim nabavkama. Navedena nabavka izvršena je od dobavljača Telekom Srbija ad, Beograd.

Preduzeće je 28. januara 2019. godine sa dobavljačima Solaris Pro – ing doo, Kać i 012 NS ECO FUTURA doo, Kać zaključilo ugovor (broj 183/19) za mašinsko izolaterske i građevinske radove na otklanjanju havarija. Navedenim ugovorom definisano je da je predmet ugovora izvođenje mašinsko – građevinskih radova u slučajevima havarija na Sistemu daljinskog grejanja Bečeja koje imaju za posledicu prekid u proizvodnji i isporuci toplotne energije, kao i smanjenje pouzdanosti sistema, koji može da ugrozi javno dobro, zdravlje, bezbednost ili imovinu stanovnika Bečeja, po pojedinačnim cenama navedenim u ponudi ponuđača, u ukupnoj vrednosti do 5.300.000 dinara bez PDV-a. Takođe, navedeno je da se ugovor zaključuje na određeno vreme do realizacije iznosa ukupno ugovorene cene, a ne duže od godinu dana od dana zaključenja ugovora. U toku postupka revizije utvrđeno je da preduzeće nije vršilo izmenu ugovora. Takođe, utvrđeno je da su po navedenom ugovoru izvršeni radovi u ukupnom iznosu od 10.644.000 dinara bez PDV–a, odnosno da je izvršena nabavka radova u iznosu od 5.344.000 dinara bez sprovođenja postupka javne nabavke, pri čemu nisu postojali razlozi za izuzeće od primene propisani članovima 7, 7a, 39 stav 2, 122 i 128 Zakona o javnim nabavkama.