Državna revizorska institucija (DRI) utvrdila je nepravilnosti u poslovanju Javnog preduzeća "Nacionalni park Fruška gora" u 2019. i 2020. godini.
DRI u "NP Fruška gora": Nepravilnosti u nabavkama, prekomerna seča, proizvoljne naknade...Foto: 021.rs
Nepravilnosti se odnose na postupke javnih nabavki, naplaćivanje naknada za korišćenje zemljišta, kao i na sistematizaciju radnih mesta.
U izveštaju je skrenuta pažnja na to što isto imenovano lice više od četiri godine obavlja funkciju vršioca dužnosti direktora Javnog preduzeća što nije u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, kojim je propisano da period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Državni revizor je kao nepravilnost izdvojio i to što javno preduzeće ima zaposlenog na mestu internog revizora koje bi po pravilniku moralo da ima, ali da ta osoba nije položila stručni ispit za revizora, niti u praksi vrši te poslove.
Kako se navodi u izveštaju DRI, u 92 odsto revidiranih javnih nabavki u 2019. godini utvrđene su nepravilnosti, dok je u 2020. taj odnos 85 prema 15 odsto. Prilikom sprovođenja postupaka javnih nabavki u 2019. i 2020. godini, JP NP "Fruška gora" nije postupilo u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama u osam revidiranih postupaka, ukupne vrednosti 22,58 miliona dinara.
Preduzeće je izvršilo nabavke dobara bez primene Zakona o javnim nabavkama u iznosu od 880.000. Reč je o uslugama štampe, digitalne štampe i grafičkog oblikovanja. U izveštaju Državne revizorske institucije navodi se da nije bilo razloga za izuzeće ove nabavke od Zakona.
Takođe, kako procenjuje revizor, preduzeće je u tri postupka nabavki vrednosti 32,4 miliona dinara dodelilo ugovore ponuđačima čije su ponude sadržale bitne nedostatke zbog kojih bi, po Zakonu, bile neprihvatljive.
Jedno od preduzeća koje je u nabavkama favorizovano je "Bonik Team" iz Beočina. U nekoliko javnih nabavki za usluge gajenja šuma, održavanja terena i rasadničke proizvodnje od ovog preduzeća traženo je manje dokaza o kadrovskom kapacitetu nego što se to inače radi za tendere ove vrste. Takođe, u nabavci za pripremu zemljišta za rasadnik, iz aprila prošle godine, od ponuđača je traženo da poseduje buldožer i da dostavi dokaz o tome. "Bonik" je dostavio ugovor o zakupu buldožera sa zakupodavcem "Ravni Buljim", kao i račune kojima se dokazuje da je zakupodavac kupio navedenu mašinu. Međutim, račun o kupovini mašine je sačinjen posle ugovora kojim se ista daje u zakup i posle datuma kada je predata ponuda ove javne nabavke.
Problematično je i to što deo ugovora u vrednosti 30.518.647 dinara nije realizovan, a da preduzeće nije to naplatilo od ponuđača.
Naime, uvidom u izveštaje o realizaciji ugovornih obaveza kada je u pitanju unapređivanje šuma, konstatovano je da usluge nisu izvršene zbog "nedostatka radne snage, odnosno kapaciteta ponuđača". Po ugovoru, ponuđač je javnom preduzeću predao blanko solo menicu, kao sredstvo finansijskog obezbeđenja koje preduzeće može naplatiti u iznosu od 10 odsto vrednosti ugovora. JP "NP Fruška gora" je tako imalo pravo da naplati 3.051.865 dinara, što nije uradilo.
Revizor je zaključio i da se preduzeće prilikom nabavke hrane za životinje ne vodi potrebama ishrane divljači, već opredeljenim sredstvima. Ovakav zaključak proističe iz činjenice da je 2018. godine za potrebe ishrane divljači nabavljeno 140 hiljada kilograma kukuruza, a naredne godine 180 hiljada. Prošle godine je nabavljeno samo 72.920 kilograma, a da se broj divljači nije smanjio.
Neplanske seče prevazilaze planirani obim
Već godinama unazad aktivisti i građani upozoravaju na prekomernu seču na području nacionalnog parka, ali nadležni poriču da se seča vrši neplanski. Državni revizor utvrdio je da je preduzeće u pojedinim ugovorima prekoračilo planirane količine drveta za seču.
Dok je pravilnikom o gazdovanju šumama predviđeno da od planirane količine sečenog drveta može da se odstupi za 10 odsto, u podacima iz izveštaja revizora može se videti da je na području Sremske Kamenice jednom posečeno čak 374 odsto više od planiranog, kao i da je u drugim šumskim gazdinstvima planirana količina prekoračivana u većoj ili manjoj meri.
U toku 2019. i 2020. godine posečeno je 1,45 puta više drveta nego što je to planom predviđeno.
Prema objašnjenju odgovornih lica, dodatno doznačavanje stabala određenih za seču je česta pojava prilikom seče šume, a komunikacija i obaveštavanje šumarskog inspektora uglavnom se obavlja telefonom, a kontrola doznake i izvođačkih projekata izvršena je prilikom redovne kontrole od strane šumarskog inspektora. Preduzeće nije dostavilo izveštaje o kontroli šumarskog inspektora revizoru.
Naplate korišćenja se vrše proizvoljno, u zavisnosti od procene rukovodstva
Iako se već godinama najavljuje redovna naplata naknade po osnovu korišćenja vozila na motorni pogon u zaštićenom području i naplata naknade fizičkim licima, JP "NP Fruška gora" nikada nije uspostavilo kontinuitet u naplati. Naknade se, piše u revizorskom izveštaju, naplaćuju povremeno, u zavisnosti od procene rukovodstva, pri čemu se za vršenje naplate daju nalozi zaposlenima.
Takođe, obveznici naknada za korišćenje zemljišta zaštićenih područja za postavljanje vikendica i drugih nekomercijalnih objekata za odmor u zaštićenom području i naknada po osnovu korišćenja šumskog zemljišta u državnoj svojini u nešumske namene nisu u potpunosti obuhvaćeni jer je postupak utvđivanja ovih obveznika od strane stručnih službi preduzeća i dalje u toku.
U 2020. godini izdata su rešenja za 154 vikendice koje se nalaze u zaštićenom području i za šta prihod ide nacionalnom parku, kao i za 31 vikendicu za korišćenje šumskog zemljišta u čijem slučaju se 80 odsto naknade plaća nacionalnom parku, a 20 odsto ide u budžet Pokrajine.
Programom poslovanja za 2020. godinu, planirani su prihodi po osnovu naknada za obavljanje delatnosti na području Nacionalnog parka u iznosu 98.450.000 dinara. Preduzeće nije na detaljan način prikazalo strukturu rashoda odnosno za koje namene su ova sredstva korišćena, već je okvirno navedeno da se sredstva koriste za uređenje prostora, čuvanje i obeležavanje granica zaštićenog područja, praćenje stanja prirodnih vrednosti, prezentaciju područja, materijalne troškove upravljača i zarade stručnih službi upravljača. Kako se može videti u podacima koje je prikupio državni revizor, najveći deo odlazio je na zarade zaposlenih.
U Izveštaju upućenom Ministarstvu, trošenje sredstava ostvarenih po osnovu naknada nije analitički prikazano, kako bi se nedvosmisleno zaključilo da li su sredstva namenski utrošena.
Eko-kamp otuđen bez naknade u korist privatnog preduzeća na 20 godina
Preduzeće je bez saglasnosti nadležnog organa zaključilo Ugovor o korišćenju šumskog zemljišta u nešumske namene, kojim je na drugo pravno lice prenelo pravo upravljanja nad Eko-kampom Stražilovo, pri čemu je izvršilo i nepravilan obračun naknade.
Reč je o kampu koji je nastao u okviru projekta "Održivi razvoj Nacionalnog parka Fruška gora", pod pokroviteljstvom Kraljevine Holandije i u saradnji sa Kamping asocijacijom Srbije. Novac je obezbedilo i Ministarstvo privrede i finansija. Kamp je otvoren 2013. godine, a funkcionisao je do 2016. godine.
Nakon šest godina od otvaranja kamp je izdat u zakup privatnom preduzeću "Scomediasco" d.o.o Novi Sad. Međutim, JP "NP Fruška gora" se, prilikom potpisivanja ugovora o izgradnji kampa, obavezalo da dobra pribavljena u ovom projektu ne mogu biti predmet otuđenja ili prenamene bez pismene saglasnosti ministra, što, prilikom potpisivanja ugovora sa firmom "Scomediasco" nije učinjeno.
"Iako se ovde ne radi otuđenju u smislu prodaje, već o davanju na korišćenje bez naknade na period od 20 godina, nastala je ista posledica, a to je prenošenje prava upravljanja na drugo pravno lice. S obzirom na izvore finansiranja, svrhu Projekta, i činjenicu da je Eko-kamp Stražilovo predstavljao deo poslovnog kapaciteta Preduzeća, za prenošenje prava upravljanja nad Eko-kampom, Preduzeće bilo dužno da pribavi saglasnost Ministarstva, jer ustupanjem na korišćnje Eko-kamp prestaje da se nalazi pod kontrolom Preduzeća", navodi se u izveštaju DRI.
Takođe, javno preduzeće je nastavilo da snosi trošak amortizacije na predmetnoj nepokretnosti, iz čega proističe da je Eko-kamp kao nekretnina data u zakup drugom pravnom licu bez naknade, a da nije zaključen ugovor o zakupu.
DRI je preduzeću preporučila da odredi lice zaduženo za kontrolu javnih nabavki, da utvrdi način naplate naknade za korišćenje vozila i naplate fizičkim licima, da utvrdi obveznike naknade za korišćenje zemljišta za postavljanje vikendica i da ispravi ostale utvrđene nepravilnosti. Da dostavi odazivni izveštaj u kom će odrediti mere ispravljanja nepravilnosti preduzeće ima rok od tri meseca.
Revizijom je obuhvaćeno poslovanje subjekta revizije u periodu od 1. januara 2019. godine do 31. decembra 2020. godine za javne nabavke i u periodu od 1. januara 2020. godine do 31. decembra 2020. godine.
JP "NP Fruška gora": Sve nepravilnosti će biti otklonjene
Iz JP "Nacionalni park Fruška gora" za 021.rs kažu da je pokrenut proces korekcije.
"Korekcija uočenih nedostataka biće dostavljena Revizoru u zakonskom roku do 25. novembra i sve uočene nepravilnosti biće otklonjene", poručuju iz ovog javnog preduzeća.
Priznaju da je došlo do "izvesnog prekoračenja" u realizaciji određenih ugovora, ali ne u procentu koji revizor u svom izveštaju navodi.
"U konkretnom slučaju (Sremska Kamenica) radi se o prekoračenju od 131 odsto proizvodnje ugovorenih 19 kubnih metara drvnog sortimenta", piše u odgovoru koji je 021.rs dobio od nadležnih u Nacionalnom parku.
U slučaju "Eko-kampa" iz preduzeća kažu da je zaključen Ugovor o korišćenju šumskog zemljišta u nešumske namene. Što se saglasnosti nadležnog ministarstva tiče, navode da je sada, tri godine nakon što je ugovor sklopljen, u toku utvrđivanje pravnog sledbenika Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja koje je bilo potpisnik ugovora i utvrđivanje obaveza.
Dodaju i da postoji kontrola javnih nabavki, kao i da je vršena u okviru nadležnosti svakog radnog mesta, ali i da izbor direktora nije u njihovoj nadležnosti.