Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje (PIO) dodelio je početkom septembra nakon javne nabavke ugovore portalima “Srbija danas” (srbijadanas.com) i “24sedam” (24sedam.rs) za “usluge objave obaveštenja Fonda na portalima”. Na ovu nabavku, podeljenu u dve partije vrednosti 3,6 miliona svaka, prijavio se samo po jedan ponuđač, piše BIRN.
Kako pokazuje istraživanje BIRN-a, Fond je kroz specifične zahteve konkursne dokumentacije znatno suzio mogući broj ponuđača, što je suprotno Zakonu o javnim nabavkama.
Ovo nije neuobičajeno ponašanje nadležnih iz PIO fonda. Državna revizorska institucija (DRI) u septembru je objavila izveštaj o reviziji poslovanja u vezi sa javnim nabavkama u kome se navodi da je Fond tokom 2020. dobijao prosečno samo 1,13 ponuda po jednom postupku javne nabavke, što je manje od 1,39 ponuda, koliko ih je prosečno imao Fond po javnoj nabavci tokom 2019, a daleko manje od proseka javnog sektora od 2,5 ponuda po javnoj nabavci tokom 2018. i 2019. godine.
“Mali broj prosečno podnetih ponuda u uzorkovanim nabavkama Fonda dovodi u pitanje ostvarivanje principa ‘vrednosti za novac’ koji može biti zadovoljen samo u uslovima postojanja konkurencije. U vezi sa obezbeđivanjem konkurencije u uzorkovanim javnim nabavkama, zaključujemo da nije obezbeđen zadovoljavajući nivo konkurencije”, jedan je od nalaza DRI.
Nemanja Nenadić, programski direktor ogranizacije Transparentnost Srbija, kaže za BIRN da “već i sama činjenica da su dobili samo jednu ponudu po obe partije predstavlja vrlo snažnu indiciju da su uslovi postavljeni diskriminatorno”.
KRITERIJUMI PO MERI MEDIJA
Kakve je kriterijume od ponuđača zahtevao Fond?
Fond je tražio dva sajta – jedan sa “izrazitom notom zanimljivosti”, za osobe srednje starosne dobi, dok bi drugi trebalo da ozbiljno pristupa temama, “ignoriše poluistine i bojkotuje lažne vesti”, za čitaoce koji su pred ostvarivanjem uslova za penziju.
Takođe, Fond je najpre odredio da oba portala moraju da imaju domen “.rs”, a onda, izmenom konkursne dokumentacije promenio ovaj zahtev, tražeći u jednoj od partija da se adresa traženog sajta završava sa “.com”, a ne sa “.rs”.
Na pitanje BIRN-a zašto je to rađeno, PIO fond je kratko odgovorio – “da bi se stvorila mogućnost za apliciranje portala oba domena”.
Međutim, ako je Fond zbilja hteo da proširi uslove za što veću konkurenciju, onda ne bi uopšte navodio da portali moraju da budu jednog ili drugog domena. Na primer, na ovaj način je isključen iz nabavke jedan od najčitanijih portala u zemlji, koji se ne završava ni sa “.rs” ni sa “.com” – portal B92.net, navodi BIRN.
I drugi kriterijumi koje su morali da ispune potencijalni ponuđači smanjili su konkurenciju. Uslov je bio da sajt koji se završava sa .com u prvih šest meseci ove godine ima ”minimum 40.000.000 otvorenih strana iz Srbije”. Taj uslov je, mereno Gemius istraživanjem, ispunjavao jedino “Srbija danas”. Jedini preostali informativni sajt u Srbiji, prema Gemiusu, koji ima traženih 1,8 miliona korisnika mesečno i koji se završava sa “.com” jeste sajt N1, međutim, on je u prvih šest meseci ove godine imao ispod 30 miliona prosečno otvorenih strana mesečno.
Prema uslovima javne nabavke, bilo je potrebno da ovaj sajt – osim što treba da bude “komercijalnog tipa”, koji nudi “najrazličitije sadržaje iz zemlje i sveta, sa izrazitom notom zanimljivosti u informisanju” – ima i 500.000 pratilaca na društvenim mrežama.
Međutim, Srbija danas ovaj uslov – bar sada, u oktobru – ne ispunjava: na Fejsbuku, Instagramu, Tviteru i JuTjubu ima ih manje od 400.000. Portal “Srbija danas nije odgovorio na pitanja BIRN-a, a ni PIO Fond nije odgovorio na pitanje da li je Srbija danas imala traženih 500.000 pratilaca na društvenim mrežama.
ZA DRUGI SAJT- DRUGI USLOVI
Kada je reč o drugoj partiji, za sajt “analitičkog i informativnog karaktera”, sa “ozbiljnim pristupom temama i objavama koje karakteriše tačnost činjenica, ignorisanje poluinformacija i potpuni bojkot dezinformacija”, bio je zatražen znatno manji broj mesečnih otvorenih strana (4,5 miliona), niži broj jedinstvenih korisnika iz Srbije (1,5 miliona), niži broj pratilaca na društvenim mrežama (150.000), ali uz dva dodatka: zahtevano je da sajt ima u prvih šest meseci rast broja sesija od 10 odsto u prvih šest meseci, a sve podatke o poseti imale bi se dokazati putem Google Analytics, a ne Gemius Audience istraživanja, kao u prvom slučaju.
Da je PIO fond zatražio Gemius Audience istraživanje kao dokaz posete za prvih šest meseci, sajt “24sedam” ne bi mogao da ga dostavi, s obzirom da je osnovan u junu 2020, registrovan u registru medija krajem februara 2021, a počeo oditovanje na Gemiusu u martu.
Inače, Gugl analitika i Gemius Audience istraživanje ne mogu se upoređivati međusobno, pošto su podaci sa Gugl analitike dobijeni merenjem, a podaci dostupni na sajtu Gemiusa jesu rezultat istraživanja, odnosno obrade podataka.
Opširnije o ovoj temi pročitajte na portalu BIRN.