SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Vrste IT pomoći u javnim nabavkama


IT rešenja u nabavkama generalno su definisana kao web rešenja stvorena da podrže proces nabavke i omoguće elektronsku razmenu podataka u cilju sprovođenja efikasnog postupka nabavke

Tehnički, sva rešenja možemo podeliti u tri tipa: elektronsko tržište, elektronska aukcija i elektronski katalog.

Elektronsko tržište je najkraće rečeno tržište na internetu, gde se pomoću internet tehnologija vrše transakcije između kupaca i dobavljača. Korišćenje ovog alata pojednostavljuje proces pretrage i pronalaska adekvatnih dobavljača. U našim uslovima elektronsko tržište pomaže naručiocu da izvrši istraživanje tržišta i da uvidi koja su to moguća rešenja za njegove potrebe.

Elektronska aukcija je među e alatima koji se koriste možda najpopularnija. Većina nas je upoznata sa pojmom aukcija i načinom kako ona funkcioniše: platimo kotizaciju, učestvujemo u aukciji zajedno sa ostalim zainteresovanim licima i dajemo najbolju ponudu.

Zaboravite sve što znate o aukcijama, jer one u javnim nabavkama funkcionišu nešto drugačije!

Postoje dva načina za sprovođenje elektronske aukcije:

  • Poziv za ponudu

Kod ovog načina naručilac sprovodi prethodnu kvalifikaciju ponuđača, kako bi oni uopšte mogli učestvovati. Naručilac je dužan da osigura da ponuđači imaju kompetencije da budu i dobavljači i to preko finansijskog statusa, referenci, kvaliteta dobara, iskustva i drugih kvaliteta. Nakon što ponuđači dostave inicijalne ponude, kojima dokazuju svoje kvalitete sprovodi se aukcija.

  • Obrnuta aukcija

Kod ovakve aukcije naručilac postavlja startnu cenu koju ponuđač mora prihvatiti kako bi uopšte pristupio aukciji. Tokom trajanja aukcije ponuđači prate mehanizam cena, odnosno, licitiraju na dole, spuštajući svoju cenu. Naručilac se u ovakvoj aukcji može služiti raznim alatima, može postaviti svoju cenu koju je spreman da plati, može zahtevati od ponuđača da svoju cenu spuštaju na dole u određenim vremenskim razmacima i slično.

O elektronskoj aukciji u Srbiji bliže ćemo govoriti nakon uspostavljanja novog Portala javnih nabavki kojim će ona biti predviđena.

Elektronski katalozi za naručioce znače veću priliku za efikasnu nabavku. Nabavka putem elektronskih kataloga pogodna je za nabavke koje se često ponavljaju s jedne strane, i s druge, za dobra koja su standardizovana. Ponuđači se pozivaju da objave svoje kataloge sa cenama i tehničkim karakteristikama proizvoda koji nude, a naručilac na transparentan način među njima bira najboljeg.

Kao i o elektronskoj aukciji, i o načinu primene elektronskih kataloga u Srbiji govorićemo nakon uspostavljanja novog Portala javnih nabavki.