SrpskiSrpski     СрпскиСрпски    
 

Dodatni uslovi u uzročnoj vezi sa povećanjem konkurencije


Kako loše određivanje dodatnih uslova utiče na konkurenciju, a i na cenu predmeta nabavke?
Muzej u Sremskim Karlovcima dobija novu fasadu, i to op ceni od 3.362.300,00 dinara bez PDV. Ništa čudno rekli biste posle prve rečenice, zgrada muzeja ima staru i oronulu fasadu te će ovakvi radovi uticati na sveukupan izgled grada. No, ako kažemo da je procenjena vrednost predmetne nabavke bila 3.362.500,00 dinara jasno je zašto se pali alarm.

Jedini učesnik i ujedno pobednik tendera, ponuđač Arhitektura - Proing d.o.o. Petrovaradin izbegao je neprihvatljivost ponude za samo 200,00 dinara!

Prilikom ovakvih nabavki ne možemo a da se ne zapitamo:

Da li je naručilac umeo da čuva tajnu o procenjenoj vrednosti i da li je ista bila dostupna svim ponuđačima i da li je mogao omogućiti veću konkurenciju budući da radovi nisu bili specifične prirode te da smo uverenja da je samo na teritoriji Sremske Mitrovice bilo bar još 10 ponuđača koji su mogli biti učesnici i pobednici.

Navedena pitanja su nas nagnala da se pozabavimo retroaktivno i konkursnom dokumentacijom u ovoj javnoj nabavci.

Predmetna nabavka podrazumevala je rušenje i demontažu, obijanje maltera sa zidova dvorišne fasade, malterisanje, nabavka materijala i bojenje fasadnih površina, izgradnja pregrada sa dvokrilnim vratima, restauracija ajnfort kapije, restauracija jednokrilnih vrata na uličnoj fasadi... a maksimalni rok za izvođenje radova je dat konkursnom dokumentacijom i iznosio je 60 kalendarskih dana od uvođenja u posao, uz krajnji rok od 31.10.2019. godine. Zavirili smo još i u dodatne uslove i evo šta smo tamo pronašli:

Ponuđač je u predmetnom postupku morao dokazati da raspolaže neophodnim finansijskim kapacitetom:

vrednost osnovnih sredstava ponuđača veći 1.000.000,00 dinara
vrednost ukupne aktive za prethodne dve godine, 2017. i 2018, u kojoj se razmatra podatak o ukupnoj aktivi mora biti veći od 2.000.000,00 dinara za svaku godinu

poslovnim kapacitetom:

Izvedeni radovi na najmanje 5 (pet) objekata: u prostorno kulturno-istorijskim celinama ili spomenicima kulture.
ugovori moraju biti na objektima spomenika kulture, proglašeni kao kulturna dobra u interesu za Republiku Srbiju, u prethodne 5 godina (,2014.,2015. ,2016.,2017 i 2018 godine), bez obzira na kategorizaciju.
najmanje dva od pet ugovora moraju imati 50% vrednosti fasaderskih radova od ugovorenih radova
Vrednost 50% vrednosti fasaderskih radova od ugovorenih radova ne može biti manja od 1.000.000,00 dinara

Dovoljnim kadrovskim kapacitetom smatralo se:

da ponuđač ima u stalnom radnom odnosu ili ugovor o angažovanju o PP poslovima ili po drugom osnovu pre objavljivanja poziva za javnu nabavku sledeća stručna lica koja poseduju odgovarajuće stručne ispite za izvođenje radova u oblasti koja je predmet ove javne nabavke i to:

1 (jedan) diplomirani građevinski inženjer visokogradnje licence broj: 410 ili 411,
ili
1 (jedan) diplomirani inženjer arhitekture licence broj 400,Licence IKS-a za stručna lica moraju imati odgovarajuću potvrdu IKS-a da su licence važeće, odnosno da imenovanim licima odlukom suda časti ista licenca nije oduzeta.

Prilikom ocene ispunjenosti uslova za lice koje istovremeno poseduje više licenci, smatraće se dozvoljenim da istovremeno ispunjava uslov za više pojedinačnih licencu koje se traže ovim obrascem.

Budući da se radi o radovima na samom objektu, a ne na postavci muzeja, niti se na bilo koji način u nju zadire, postavlja se pitanje da li je opravdano da naručilac u poslovnom kapacitetu zahteva da se među referencama moraju naći isključivo oni koji su radili u kulturno - istorijskim celinama, odnosno a objektima spomenika kulture, a koji proglašeni kao kulturna dobra u interesu za Republiku Srbiju.

Uvidom u Portal javnih nabavki utvrdili smo da se ponuđači nisu interesovali za ovu nabavku i nisu postavljali pitanja, uvidevši verovatno prema uslovima, da neće moći učestvovati.

Za ovakve i slične situacije, podsećamo ponuđače - najmoćniji alat u njihovim rukama kojim mogu oblikovati konkursnu dokumentaciju zajedno sa naručiocem je član 63. Zakona o javnim nabavkama i postavljanje pitanja za razjašnjenje konkursne dokumentacije.
Iskoristite alat koji imate i ne dozvolite da propuštate tendere zbog neznanja naručioca.

Želimo Vam puno uspeha u narednim javnim nabavkama!